هل هناك رابط  بين الاكتئاب وضعف الانتصاب؟

لا يمكن بأي حال من الأحوال أن نفك التشابك بين حياتنا النفسية والجنسية، فاحنا كيان مترابط وده بيزود الأمر تعقيد.

ولكن هل في طوق نجاة؟ بكل تأكيد في أطواق نجاه وعشان كده  بكتب لك المقال ده.

هساعدك في الغوص في القصة ونكتتشف مع بعض تأثير التشابك ده على حياتنا وازاي نتعامل معاه.

دور الاكتئاب في ضعف الانتصاب

تتأكد الأبحاث من ارتباط قوي بين ضعف الانتصاب والاكتئاب، وبيوضحوا ازاي كل واحد بيأثر في التاني، وازاي بيتسببوا في دورة تدهورية، وكمان بنفهم ازاي الفحوصات وخيارات نمط الحياة ممكن  تلعب دور حاسم في المعركة دي؟ 

والاكتئاب مش مجرد الشعور بالحزن؛ هو حالة معقدة بتتضمن أعراض زي  التعب والشعور بالخدر وانخفاض الرغبة الجنسية، وممكن يؤثر مباشرة على الوظيفة الجنسية، وده بيخلي من الصعب تحقيق أو الحفاظ على الانتصاب، وبيكون تأثير الاكتئاب للأعراض دي  أنه يأثر على الرغبة الجنسية والأداء في جوانب متعددة، بما في ذلك: 

الرغبة المنخفضة: انخفاض تقدير الذات وفقدان الاهتمام بالأنشطة الممتعة والتعب، وانخفاض الطاقة أمر شائع  جدا في الاكتئاب، وممكن  يقلل من الرغبة الجنسية. 

الكيمياء الدماغية: ممكن للاكتئاب أنه يقلب توازن المواد الكيميائية في الدماغ المسؤولة عن الإثارة والوظيفة الجنسية، وممكن يعيق  التوازن ده القدرة على الشعور بالانزعاج الجنسي والحفاظ على الانتصاب. 

مضادات الاكتئاب ودروها

تؤثر مضادات الاكتئاب بشكل مباشر على ضعف الانتصاب، على الرغم من فعاليتها في علاج الاكتئاب، ولكن لها آثار جانبية جنسية، بما في ذلك ضعف الانتصاب.

تعرف بشكل خاص  الـ SSRI بأنها تؤثر على الوظيفة الجنسية بسبب تأثيرها على مستويات السيروتونين، ومع ذلك في تعرف على خيارات أخرى، زي ضبط الجرعة أو التحول إلى أدوية مختلفة أقل احتمالا للتأثير على الأداء الجنسي. 

سبيل الخروج

ممكن يؤدي ضعف الانتصاب إلى الشعور بالعزلة والتكسر والقلق والإحباط والشعور بالذنب وانخفاض تقدير الذات، وممكن  تساهم الاستجابات العاطفية في تطور الاكتئاب، وده بيساعد في عمل دورة تغذية متبادلة بحيث تأثر كل حالة في التانية.  

وبكل تأكيد بيكون إدارة كل من ضعف الانتصاب والاكتئاب داخل العلاقة أمر صعب.

وتساعدنا “أماندا بارج” بنصائح عشان نتعامل في الساحة المعقدة دي: 

خليك مبدع: استكشف طرق جديدة للاندماج بحيث مايباقش تركيزك فقط على عملية الإيلاج، زي الاستحمام المشترك، والمداعبة الممتدة، والتدليك.

أفصل بين الحب والجنس: تواصل مع شريكك عشان يتأكد أنك لا ترفضه وساعده على التمييز بين قدراتك الجنسية الحالية ومشاعرك تجاهه. 

التواصل المفتوح: تخصيص وقت للحديث بصراحة وصدق مع شريكك حولين معاناتك ممكن يعزز الفهم والدعم.

موارد الدعم

باللإضافة إلى الأدوية، في طريق آخر ممكن يساعد في إدارة الاكتئاب وضعف الانتصاب، بما في ذلك العلاج الحديث، وممارسة الرياضة، وتناول الطعام الصحي، والحصول على نوم منتظم، وتقليل وقت الشاشة، وتجنب إساءة استخدام المواد، وممارسة الاسترخاء الذهني، وطلب الدعم من الأحباء أو المجتمعات، وزي ما بنلاحظ إن الرجل في حالة الاكتئاب بيميل لتجنب كل  الأنشطة دي ويترك نفسه للموبايل والبعد عن العائلة والأصدقاء ظنا منه أنه هينجو لوحده.

لو كنت  بتعاني من الاكتئاب أو ضعف الانتصاب، في العديد من الموارد المتاحة للدعم، زي الجمعيات الصحية العقلية مثل Mind و America Health Mental Samaritans UK Depression، ومنصات مثل موجو لفهم وإدارة ضعف الانتصاب. 

في نهاية المطاف.. لابد أنك تاخد خطواتك الأولى نحو التعافى، فأنت مش لوحدك، والمساعدة دايما متاحة من خلال قارب، ممكن  تحجز استشارتك دلوقتي  من خلال الرابط: 

وكمان ممكن تنضم إلى مجتمع قارب للتعرف على حكايات مجتمعنا من خلال هذا الرابط:

Related Posts

Scroll to Top